Blended working: onderken de verschillen en doe je huiswerk

5 min

 

Blended working: onderken de verschillen en doe je huiswerk

De crux bij het goed toepassen van blended working zit in het onderkennen van verschillen tussen diverse bedrijven en je huiswerk doen. Dat stelt Silvia de Haan, workplace consultant bij Smart WorkPlace partner Solved.

Ze baseert zich daarbij onder meer op de Thuiswerkfactor, een tool van Solved, die vanaf de zomer 2020 werd ingezet en die inmiddels door bijna 5000 medewerkers van uiteenlopende organisaties is ingevuld. Bij de Thuiswerkfactor werd onder meer gevraagd naar de thuiswerkomgeving, naar hun activiteiten, de werkcultuur en naar de thuiswerkmiddelen. Ook werd gevraagd in hoeverre en vooral wanneer medewerkers verwachten post-corona weer naar kantoor te komen.

Uitkomsten

“Als je naar de uitkomsten kijkt, zie je bij de overeenkomsten natuurlijk de klassieke ‘open deuren’, maar je ziet toch ook behoorlijke verschillen. En juist die verschillen zijn voor bedrijven interessant om op te kunnen acteren.” Een voorbeeld dat flink verschilt per bedrijf is verbondenheid, zegt De Haan. “Bij het ene bedrijf – een kleine goede-doelen-organisatie – zegt 81 procent van de medewerkers naar kantoor te gaan om zich verbonden te voelen met de organisatie, bij het andere bedrijf – een grote netwerkbeheerder – is dit met 39% minder dan de helft.”

Hetzelfde geldt voor het type werkzaamheden. De Haan: “Overall kun je zeggen dat er een onderscheid is tussen samenwerken, overleggen en individueel werken en dat medewerkers post-corona vooral dat laatste thuis gaan doen. Er zijn echter flinke verschillen tussen de aandelen van de verschillende typen werkzaamheden. Zo geven softwareontwikkelaars aan, een groep die veel scrumt, dat ze 50% van de tijd individueel werken, terwijl bij een advocatenkantoor dat rond de 70% zit.”

Naast de verschillen in type bedrijf en type werkzaamheden heb je nog een derde belangrijk verschil, dat meer op het persoonlijke vlak ligt. “Zo hebben we onder meer gevraagd hoe tevreden men was met de thuiswerksituatie. Daaruit kwam als overall cijfer naar voren dat 63% zijn thuiswerksituatie beoordeelt met 4 sterren of meer. Van de ondervraagden gaf 5% aan de thuiswerksituatie penibel te vinden en deze met 1 ster te beoordelen. Als je kijkt naar de deelnemende bedrijven, varieerde dit tussen de 1 en de 10%.” De Haan wil over deze laatste uitkomst graag twee zaken kwijt: “Ten eerste dat dit de groep is, waar organisaties echt iets mee moeten en ten tweede dat je het probleem wel in perspectief moet zien.”

Want juist dat is de kracht van de Thuiswerkfactor, vindt De Haan: “Het haalt niet alleen op hoe medewerkers het thuiswerken ervaren, maar het stelt organisaties ook in staat om erop te acteren. Enerzijds door HR-beleid – bijvoorbeeld door werkplekken beschikbaar te stellen, wanneer blijkt dat veel medewerkers daar behoefte aan hebben – en anderzijds door beleid te formuleren over wie wanneer naar kantoor komt.”

De Thuiswerkfactor vroeg ook waarom medewerkers thuis werkten en waarom ze naar kantoor kwamen. “Een van de voornaamste redenen om thuis te werken was dat ze zich daar beter konden concentreren. Dat is ook een signaal aan organisaties dat ze daarin op kantoor verbeteringen zullen moeten aanbrengen, als ze hun medewerkers willen verleiden om weer naar kantoor te komen.” Want die behoefte leeft nadrukkelijk bij leidinggevenden, aldus De Haan, omdat ze bang zijn dat anders de verbondenheid van medewerkers met hun organisatie minder wordt. “Uit de Thuiswerkfactor komt overigens naar voren dat die verbondenheid voor leidinggevenden een belangrijker thema is dan voor medewerkers. Bij die medewerkers is ‘gezelligheid’ (67%) een belangrijker thema om naar kantoor te komen. Ideeën wisselen scoort bij hen met 70% overigens nog iets hoger.”

Dat bij het goed toepassen van blended working de crux zit in het onderkennen van de verschillen tussen de verschillende bedrijven, blijkt volgens De Haan ook als wordt gekeken naar wanneer medewerkers in de post-corona toekomst verwachten weer naar kantoor te komen. “Overall geeft 41% aan naar kantoor te zullen komen, met een piek van 55% op dinsdagochtend. Je kunt echter niet van gemiddelden uitgaan, want het verschilt enorm per bedrijf. Zo kennen veel bedrijven vrijdagmiddag een lage bezetting, terwijl het bij consultancybedrijven, waar medewerkers de overige dagen veel bij klanten zitten, juist een ‘terugkommoment’ is. En advocatenkantoren kennen juist vaak een gelijkmatige verdeling over de week met minder uitschieters.”

Gevolgen voor kantoorvolume

Gaan corona en de ervaringen met thuiswerken ertoe leiden dat organisaties vierkante meters kantoorruimte anders gaan inrichten of blijft de hoeveelheid kantoorruimte intact en wordt deze anders ingericht? Bijvoorbeeld om meer ontmoeten te faciliteren of om medewerkers meer ruimte te geven? De Haan ziet in de praktijk allebei gebeuren. “Bij de ene opdrachtgever moet alles op alles worden gezet om efficiënt met de middelen om te gaan. Zij stoten uit noodzaak vierkante meters af, reduceren ook het aantal werkplekken en stimuleren medewerkers om meer thuis te werken. Bij een andere opdrachtgever willen ze het kantoor voor de medewerkers zo comfortabel mogelijk maken. Zij hebben te maken met een ‘war on talent’ met grote tech-companies en willen goede medewerkers ook met het kantoor verleiden om voor hen te kiezen. Zij willen daarom dat het kantoor een fijne basis om naast werken ook te kunnen ontspannen, te relaxen en te feesten. Het kantoor moet voor hen de Habitoor worden waar medewerkers graag naartoe willen. Ook bij deze laatste gaat overigens het aantal werkplekken op kantoor terug en gaan medewerkers meer thuiswerken. De vrijgekomen ruimte wordt echter nadrukkelijk gebruikt om de kantoorwerkplek aantrekkelijker te maken.”

De twee voorbeelden laten zien aldus De Haan waarom een gedifferentieerde aanpak belangrijk is. Bovendien tonen ze het belang van een tool zoals de Thuiswerkfactor aan: “Je kunt er namelijk data aan ontlenen voor zowel je faciliteiten als voor je HR-beleid. Maar het is wel belangrijk als organisatie om die data goed in beeld te hebben. Daarom is mijn credo ook: als organisatie aan de slag met blended working? Doe dan eerst je huiswerk.”

Delen:

Meer nieuws

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 2 mei

Mapiq ontwikkelt slimme werkplekoplossingen om hybride werken efficiënter en flexibeler te maken. Als partner van Smart ...

Lees meer

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

donderdag 1 mei

AFAS transformeert drie kantoorgebouwen tot de gloednieuwe AFAS Campus: dotNL. In dit artikel lees je hoe duurzaamheid, ...

Lees meer

Vepa versterkt circulaire ambities

Vepa versterkt circulaire ambities

donderdag 1 mei

Bij Vepa the furniture factory vindt een verandering plaats in de directie. Na meer dan twee decennia van toegewijd leiderschap ...

Lees meer

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Terug naar boven