Hoe ondersteunt monitoren reboarden en een betere werkplek?

Hoe ondersteunt het monitoren van werkplekken de terugkeer naar kantoor en verbetert het de post-corona-werkplek? Dat bespreken Smart WorkPlace partner Spacewell en Cushman & Wakefield.

In de video vertelt Adrian Weygandt, managing director bij Spacewell, dat pre-corona veel bedrijven streefden naar een optimaal ruimtegebruik door steeds meer personeel in de kleinst mogelijke ruimte te stoppen. Onproductieve ruimte moest weg om het meeste uit het kantoor te halen en om met een vol kantoor de beheerskosten van de werkplek te drukken. Post-corona is de nieuwe aanpak volgens Weygandt een kleiner personeelsbestand op kantoor zodat iedere medewerker meer ruimte krijgt en meer afstand kan houden. Daarmee is de kijk op kantoor veranderd: “Van ruimte waar vroeger het rendement van elke vierkante meter telde naar een veilige ruimte voor medewerkers. En dit alles zonder dat de productiviteit er te veel onder lijdt.”

In deze transitie is het belangrijk, aldus Weygandt, om te weten hoe het hybride kantoor met flexibele zitplaatsen wordt gebruikt zodat er aanpassingen kunnen worden gedaan. Daarbij zijn hightech oplossingen zoals bewegingssensoren en versnellingsmeters en geavanceerde oplossingen aan het plafond volgens Weygandt onmisbaar. In de communicatie daarover is het wel belangrijk stelt Weygandt om medewerkers duidelijk te maken dat niet zij gemonitord worden maar de omgeving. Bryan Jacobs, president global integrated facilities management Cushman & Wakefield, onderschrijft deze woorden en vertelt dat gebouwbeheerders de monitoringsdata gebruiken om de beheerskosten van een kantoor efficiënt te stroomlijnen, zodat de ruimte op het juiste moment beschikbaar is en medewerkers hun taken beter kunnen uitvoeren. Bovendien heeft het ook duurzaamheidsvoordelen: door te weten hoeveel medewerkers er op kantoor zijn, weet je ook hoeveel je moet verwarmen of koelen. En er is nog een voordeel, aldus Jacobs: “Dankzij monitoringtechnologie kunnen werkgevers snel reageren op onvoorziene gebeurtenissen.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven