De kansen van een circulaire inkoopstrategie

 

De kansen van een circulaire inkoopstrategie

Hoe realiseer je een circulaire facilitaire dienstverlening door middel van een circulaire inkoopstrategie en wat is de invloed daarvan op de samenwerking met leveranciers? Dat onderzocht Pavlos Efstathiou voor draaijer+partners.

Pavlos Efstathiou deed als student van de Hanzehogeschool de afgelopen vier maanden onderzoek voor zijn afstudeerscriptie bij draaijer+partners. Het doel van het onderzoek was om een vooruitziende blik te bieden in de toekomst van facilitaire dienstverlening in verband met circulariteit. Pavlos onderzocht hoe dit voor organisaties gerealiseerd kan worden en hoe dit invloed heeft op de samenwerking met dienstverleners.

Circulair Facilitair Management

Momenteel bestaat er nog geen officiële definitie of NEN-normering voor circulair facilitair management en worden er maar beperkt eisen gesteld aan circulariteit binnen het vakgebied. Terwijl er alle aanleiding tot is om dit onderwerp meer leidend te laten zijn in het uitvoeren van de dienstverlening. Daarom heb ik mijn aandacht op de theorie van circulaire inkopen gericht waardoor ik al snel een verband kon leggen met circulair facilitair management door te richten op technische, procesmatige en financiële aspecten. Alle materialen die bij een bedrijf binnenkomen, gaan indirect door de handen van de facility manager. Daarnaast is de facility manager verantwoordelijk voor het behoud van de waarde van producten en diensten in de inkoop-, gebruiks- en post-gebruiksfase. Volgens specialisten moet de rol van de facility manager centraal staan in een circulaire economie en veranderen naar resource manager. Bovendien wordt het steeds noodzakelijker om na te denken over onze impact op de planeet en hoe we het juiste evenwicht kunnen bereiken tussen mensen, planeet, winst en welvaart. Daarom moet de overstap gemaakt worden van kostenbeheer naar de Triple Bottom Line. Hiermee wordt de urgentie bewezen dat de Facility Manager van nu kennis moet beschikken van circulariteit.

Toegevoegde waarde van circulariteit

Circulariteit stuit nog steeds op veel weerstand bij opdrachtgevers, vooral vanuit een financieel perspectief, omdat het vermogen om de toegevoegde waarde aan te tonen tekortschiet. Opdrachtgevers willen hier graag mee aan de gang, maar zodra onvoorziene kosten ontstaan, neemt de motivatie af en wordt het al gauw opzijgezet. Voordelen van circulariteit die interessant zijn voor opdrachtgevers zijn: klantbehoud, merkimago, het vermogen om aan wetgeving te voldoen en het aantrekken van investeerders en werknemers.

Voor de leveranciers zijn er ook voordelen door circulaire verdienmodellen. De meest voorkomende verdienmodellen zijn Pay-per-Use, Rent, Sell-and-Buy-Back en Lease. Op deze manier zijn bedrijven in staat voor elke opdrachtgever een unieke value case te creëren. Het belangrijkste kenmerk van deze verdienmodellen is dat de verantwoordelijkheid en het eigendom van producten en diensten voornamelijk bij de leveranciers wordt gelegd. Dit betekent dat de leverancier het grootste financiële risico draagt, maar tevens dat beide partijen kunnen profiteren van de circulaire impact.

Samenwerken en vooruitkijken

De grootste uitdaging met betrekking tot samenwerking met facilitaire dienstverleners in een circulair kader is het beginnen met een win-win situatie voor alle betrokken partijen en deze te onderhouden tijdens de aanbestedings-, uitvoerings- en contractperiode. Idealiter heeft het opzetten van een lang termijn netwerk van leveranciers met vergelijkbare circulaire ambities de beste resultaten. De reden hiervoor is dat bij een overeenkomst van 10 jaar, investeringen gemakkelijker worden terugbetaald dan bij een overeenkomst van 2 jaar en ook collectieve groei kan worden bereikt. Tijdens de aanbesteding wordt geadviseerd om gebruik te maken van flexibele criteria in plaats van specifieke eisen. Op deze manier worden aanbieders gemotiveerd om aan de slag te aan met het ontwikkelen van circulaire innovaties en oplossingen en dat er geen marktpartijen worden uitgesloten. Zo bestaan er bijvoorbeeld meerdere startups met uitstekende circulaire initiatieven, die niet de administratieve achtergrond hebben om te concurreren met grotere partijen.

Routekaart circulaire inkoop

Door alle inzichten uit het onderzoek te combineren, is een stappenplan geformuleerd. De routekaart circulaire inkoop kunnen bedrijven als draaijer+partners gebruiken om een circulaire facilitaire dienstverlening voor hun opdrachtgevers te kunnen inkopen, implementeren, beheren en monitoren.

De overgang naar een circulaire economie is onvermijdelijk, waardoor er steeds meer belangstelling voor komt. Daarom is dit onderzoek op dit moment in tijd zeer waardevol. draaijer+partners is nu beter in staat om haar opdrachtgevers te verbinden aan aanbieders in de markt die hun circulaire ambities kunnen realiseren. Daarnaast is het duidelijker wat het betekent om dergelijke samenwerkingsverbanden op te zetten, in te richten en te onderhouden. Naast bouwtrajecten, kunnen we zo ook de exploitatiefase begeleiden en optimaliseren. Tot slot leerden we welke voorwaarden gesteld moeten worden in de aanbesteding- en contractfase, maar ook wat een circulaire facilitaire dienstverlening inhoudt en hou deze uitgevoerd en gecontroleerd kan worden.

Na een succesvolle afronding van zijn stage is Pavlos in dienst gekomen als projectcoördinator bij draaijer+partners. Wil je ook stage lopen of werken bij draaijer+partners? Kijk hier voor een overzicht van onze vacatures.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven