Republiq nieuwe partner Smart WorkPlace

 

Republiq nieuwe partner Smart WorkPlace

De coronacrisis biedt ook een kans om de werkomgeving beter te laten aansluiten bij de ambities van de organisatie en haar medewerkers. Dat stelt Arjan Verboom, Senior Adviseur bij Republiq, nieuwe partner van Smart WorkPlace.

Welke kansen/ontwikkelingen ziet Republiq voor de werkomgeving van de toekomst?

”Wij geloven als Republiq in de rol die de huisvesting kan vervullen in het waarmaken van de doelstellingen van de organisatie. We zien in de praktijk dat er ook steeds meer aandacht is voor het verbinden van de werkomgeving met de ambities die de organisatie nastreeft. Dat begint bij de visie van een organisatie – en hoe je deze vertaalt naar je werkomgeving – en dat eindigt bij de specifieke behoeften van gebruikers. Dat geheel moet naadloos in elkaar passen.

Deze focus wordt door de coronacrisis versterkt. Het beeld van de toekomstige werkomgeving in 2030 is voor een groot deel het afgelopen jaar al gerealiseerd. De transitie naar het thuiswerken is enorm snel verlopen. Het is mooi om te zien hoe efficiënt er gewerkt kan worden (mits de thuissituatie het toelaat). In een enorm tempo worden er programma’s en toepassingen geïmplementeerd om werken op afstand mogelijk te maken. Hoe organisaties hierin schakelen is indrukwekkend te noemen. Het verplicht thuiswerken levert echt wat op, zoals de persoonlijke efficiencywinst, de CO2-besparing en het besparen van reistijd. Maar niet iedereen gedijt even goed in deze omstandigheden. Waar de een het heerlijk vindt, heeft de ander moeite om het dagritme te bepalen.

Juist in deze fase, waar binnen een korte termijn snelle keuzes worden gemaakt, is het goed om verder vooruit te kijken. Wat is de visie voor de kantooromgeving na het corona-tijdperk? En wat voor rol gaat de werkomgeving spelen in het optimaal faciliteren van de medewerkers? Het menselijk contact wordt door vrijwel iedereen gemist. Dat gesprekje bij het koffieapparaat met collega’s, de toevallige ontmoetingen en het ‘wandelgangen’ circuit. Menig medewerker zal het menselijk contact als essentieel omschrijven voor het werkplezier en de sociale cohesie, maar daarnaast speelt het ook een belangrijke rol in het creëren van nieuwe samenwerkingsverbanden en het stimuleren van kennisdeling en innovatie. Thuiswerken is in rap tempo binnen veel organisaties mogelijk gemaakt en juist die ontwikkeling maakt dat het kantoor in de toekomst waarschijnlijk nog meer dé plek wordt om elkaar te ontmoeten, in plaats van vooral een verzameling werkplekken.

De inrichting van de werkomgeving zal dan ook flink gaan veranderen. En juist die verandering vormt een mooie aanleiding om te kijken wat je nog meer aan doelstellingen wilt waarmaken als organisatie. Door de coronacrisis is er veel meer aandacht voor gezondheid, misschien wil je als organisatie wel uitblinken in een voorbeeldproject op het gebied van positieve gezondheid, of misschien toch maar die verduurzamingsslag meenemen, of meer flexibiliteit inbouwen naar de toekomst. Eén ding is het allerbelangrijkst: het zorgen dat de werkzaamheden en werkprocessen die plaats blijven vinden in de werkomgeving optimaal gefaciliteerd worden.”

Welke rol kan Republiq daarbij spelen?

“Hoewel we ons bij Republiq de hele dag bezighouden met beslissingen binnen het (publiek) vastgoed, draait alles wat we doen uiteindelijk om de mensen die in dat vastgoed wonen en werken. Huisvesting is daarbij geen doel maar een middel om de doelstellingen van een organisatie te kunnen bereiken. Republiq heeft veel ervaring met het begeleiden van complexe vastgoedtrajecten die dit als uitgangspunt nemen. Omdat we altijd werken voor publieke opdrachtgevers gaat het erom dat hierbij maatschappelijke doelen worden gerealiseerd en het maatschappelijk geld zo goed mogelijk wordt besteed. Zo denken we met de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit van Amsterdam na over hoe gebouwen buiten de piektijd kunnen worden benut, werken we met de GGD om hun kijk op positieve gezondheid te laten doorklinken in hun huisvesting en zijn we bij de gemeente Nieuwegein betrokken om het stadskantoor zo vorm te geven dat dit echt een plek wordt waar mensen elkaar vinden (burgers, medewerkers, sociale organisaties).

De inzet van big data is in veel van onze projecten een tweede natuur. Data helpt strategie te vormen en besluiten te nemen op basis van feiten. Dit houdt de discussie helder en is vaak de kortste route naar een goed besluit. Wij investeren volop om alle data voor vastgoedsturing te verzamelen. Er is geen andere partij die zoveel relevante data heeft als Republiq. Wij weten alles van het corporatievastgoed en de opbouw van wijken en buurten. Wij weten alles van het maatschappelijk vastgoed in Nederland. Die data maken we voor onze opdrachtgevers beschikbaar en gebruiken we zelf in ons advies.”

Waarom is het belangrijk voor Republiq om in een platform als Smart WorkPlace te participeren?

“Wij willen ons continue ontwikkelen. Dat doen we door te innoveren en pionieren in onze projecten, maar ook door te leren van anderen. Een platform als Smart WorkPlace leent zich daar goed voor. We hebben altijd een open blik naar wat anderen al weten of kunnen en werken graag samen met andere slimme partijen. We hopen dat we dit jaar weer fysiek bijeen kunnen komen om zo real life ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren.”

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven