Hybride werken; van visie naar praktijk

4 min

 

Hybride werken; van visie naar praktijk

Hoe ga je bij hybride werken als organisatie van visie naar praktijk? Daarover schreef Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO onderstaande blog.

Twee jaar na het begin van de coronapandemie hebben veel organisaties invulling weten te geven aan het hybride werken binnen hun eigen organisatie. Sommige organisaties wachten nog met de overgang naar hybride werken totdat de overheid alle COVID-maatregelen heeft losgelaten. Veel van deze organisaties werken tot die tijd nog volledig digitaal vanuit huis. Andere organisaties zijn al gestart met een geleidelijke overgang naar hybride werken binnen de beperkende maatregelen vanuit de overheid. 

De overgang naar een andere manier van werken is spannend. Immers, hoe vertaal je als organisatie deze visie naar de praktijk? Hoe zorg je dat de medewerkers het concept gaan omarmen? En hoe voorkom je dat medewerkers weer in oude gewoontes terugvallen?

1. Leg het eigenaarschap bij de medewerkers zelf

Medewerkers worden vanzelf de dragers van een bepaalde verandering als ze er ook voor de volle 100% achter staan en de meerwaarde van de verandering inzien. Het verkrijgen van dit draagvlak binnen de organisatie is essentieel om een bepaalde verandering organisatiebreed teweeg te brengen.

Het is om die reden belangrijk om medewerkers te betrekken in de ontwikkeling van de visie op hybride werken door ze hierin een actieve rol te geven. Hoe groter de organisatie, des te uitdagender het wordt om alle medewerkers hier een rol in te geven. Het uitzetten van een organisatie­brede enquête kan ondersteunen in het ophalen van alle wensen en ideeën die rond dit thema spelen binnen de organisatie. 

Bij het formuleren en uitwerken van een visie op hybride werken is aandacht nodig voor enerzijds de aansluiting op de organisatie­doelstellingen (het gezamenlijke belang en het teambelang) en anderzijds de aansluiting op de persoonlijke voorkeur van medewerkers en de ruimte die hiervoor moet worden gemaakt binnen gestelde kaders. 

2. Keep it simple; ga uit van een aantal organisatiebrede basisrichtlijnen

Stel een paar praktische richtlijnen op die passen bij de gewenste manier van hybride samenwerken. Ga daarbij bewust uit van richtlijnen en niet van werkafspraken. Richtlijnen geven medewerkers de vrijheid om hierin een eigen weg te vinden passend bij de eigen voorkeuren en passend bij de rol/functie binnen de organisatie. Gelijktijdig moeten de richtlijnen voorkomen dat collega’s hinder ervaren van elkaar en dat organisatie­doelstellingen niet worden geborgd. Een voorbeeld hiervan is de uitwerking van het thema tijdonafhankelijk werken. Tijdonafhankelijk werken geeft medewerkers de vrijheid om de eigen werkdag in te vullen. Medewerkers moeten echter ook op passende momenten met elkaar in verbinding blijven staan en voor elkaar bereikbaar blijven. Dit is des te essentiëler als er sprake is van klantencontact. 

Het management dient als voorbeeld richting de gehele organisatie in het goed naleven van de opgestelde basisrichtlijnen. 

3. Ben duidelijk over het proces en voorkom een overload aan informatie

Breng het thema hybride werken al vanaf visieontwikkeling stapsgewijs en regelmatig onder de aandacht binnen de gehele organisatie. Breng je medewerkers op de hoogte van het proces, voorkom eenrichtingsverkeer en geef aan wanneer er momenten worden ingepland om het gesprek met medewerkers aan te gaan of inspraak wordt verwacht. 

Bij de implementatie van een andere manier van werken komt het project niet ten einde maar gaat het pas echt van start. Juist ook na de implementatie moet het gesprek met elkaar worden gevoerd zodat de verandering blijft leven, ervaringen met elkaar gedeeld worden en je elkaar op weg kunt helpen. Structurele evaluatiemomenten spelen hierin een belangrijke rol.

4. Neem de tijd

Een nieuwe manier van werken kost tijd. Geef je medewerkers de tijd om te wennen aan de verandering. Ondanks een goede voorbereiding zal de verandering vragen met zich meebrengen en zal niet alles is één keer goed lopen. Het hybride werken is voor veel organisaties en medewerkers immers onbekend. Als organisatie ga je dit al lerend doen; dit vraagt om een wendbare en flexibele instelling van de organisatie maar ook van de afzonderlijke medewerkers. Stuur bij waar nodig en doe dat op het juiste moment. 

Hybride werken; van visie naar praktijk

Een werkomgeving die mede ontwikkeld is door medewerkers draagt bij aan een goede werknemers­ervaring en zorgt voor de juiste flow voor de werknemers.

Hybride werken; van visie naar praktijk

Nu is het moment aangebroken om hybride werken binnen uw organisatie te implementeren. Wij kunnen u helpen bij de ontwikkeling van visie tot realisatie en het begeleiden van medewerkers. Stel uw vraag, wij helpen u graag.

Delen:

Meer nieuws

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

Terug naar boven