Hybride werken; van visie naar praktijk

4 min

 

Hybride werken; van visie naar praktijk

Hoe ga je bij hybride werken als organisatie van visie naar praktijk? Daarover schreef Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO onderstaande blog.

Twee jaar na het begin van de coronapandemie hebben veel organisaties invulling weten te geven aan het hybride werken binnen hun eigen organisatie. Sommige organisaties wachten nog met de overgang naar hybride werken totdat de overheid alle COVID-maatregelen heeft losgelaten. Veel van deze organisaties werken tot die tijd nog volledig digitaal vanuit huis. Andere organisaties zijn al gestart met een geleidelijke overgang naar hybride werken binnen de beperkende maatregelen vanuit de overheid. 

De overgang naar een andere manier van werken is spannend. Immers, hoe vertaal je als organisatie deze visie naar de praktijk? Hoe zorg je dat de medewerkers het concept gaan omarmen? En hoe voorkom je dat medewerkers weer in oude gewoontes terugvallen?

1. Leg het eigenaarschap bij de medewerkers zelf

Medewerkers worden vanzelf de dragers van een bepaalde verandering als ze er ook voor de volle 100% achter staan en de meerwaarde van de verandering inzien. Het verkrijgen van dit draagvlak binnen de organisatie is essentieel om een bepaalde verandering organisatiebreed teweeg te brengen.

Het is om die reden belangrijk om medewerkers te betrekken in de ontwikkeling van de visie op hybride werken door ze hierin een actieve rol te geven. Hoe groter de organisatie, des te uitdagender het wordt om alle medewerkers hier een rol in te geven. Het uitzetten van een organisatie­brede enquête kan ondersteunen in het ophalen van alle wensen en ideeën die rond dit thema spelen binnen de organisatie. 

Bij het formuleren en uitwerken van een visie op hybride werken is aandacht nodig voor enerzijds de aansluiting op de organisatie­doelstellingen (het gezamenlijke belang en het teambelang) en anderzijds de aansluiting op de persoonlijke voorkeur van medewerkers en de ruimte die hiervoor moet worden gemaakt binnen gestelde kaders. 

2. Keep it simple; ga uit van een aantal organisatiebrede basisrichtlijnen

Stel een paar praktische richtlijnen op die passen bij de gewenste manier van hybride samenwerken. Ga daarbij bewust uit van richtlijnen en niet van werkafspraken. Richtlijnen geven medewerkers de vrijheid om hierin een eigen weg te vinden passend bij de eigen voorkeuren en passend bij de rol/functie binnen de organisatie. Gelijktijdig moeten de richtlijnen voorkomen dat collega’s hinder ervaren van elkaar en dat organisatie­doelstellingen niet worden geborgd. Een voorbeeld hiervan is de uitwerking van het thema tijdonafhankelijk werken. Tijdonafhankelijk werken geeft medewerkers de vrijheid om de eigen werkdag in te vullen. Medewerkers moeten echter ook op passende momenten met elkaar in verbinding blijven staan en voor elkaar bereikbaar blijven. Dit is des te essentiëler als er sprake is van klantencontact. 

Het management dient als voorbeeld richting de gehele organisatie in het goed naleven van de opgestelde basisrichtlijnen. 

3. Ben duidelijk over het proces en voorkom een overload aan informatie

Breng het thema hybride werken al vanaf visieontwikkeling stapsgewijs en regelmatig onder de aandacht binnen de gehele organisatie. Breng je medewerkers op de hoogte van het proces, voorkom eenrichtingsverkeer en geef aan wanneer er momenten worden ingepland om het gesprek met medewerkers aan te gaan of inspraak wordt verwacht. 

Bij de implementatie van een andere manier van werken komt het project niet ten einde maar gaat het pas echt van start. Juist ook na de implementatie moet het gesprek met elkaar worden gevoerd zodat de verandering blijft leven, ervaringen met elkaar gedeeld worden en je elkaar op weg kunt helpen. Structurele evaluatiemomenten spelen hierin een belangrijke rol.

4. Neem de tijd

Een nieuwe manier van werken kost tijd. Geef je medewerkers de tijd om te wennen aan de verandering. Ondanks een goede voorbereiding zal de verandering vragen met zich meebrengen en zal niet alles is één keer goed lopen. Het hybride werken is voor veel organisaties en medewerkers immers onbekend. Als organisatie ga je dit al lerend doen; dit vraagt om een wendbare en flexibele instelling van de organisatie maar ook van de afzonderlijke medewerkers. Stuur bij waar nodig en doe dat op het juiste moment. 

Hybride werken; van visie naar praktijk

Een werkomgeving die mede ontwikkeld is door medewerkers draagt bij aan een goede werknemers­ervaring en zorgt voor de juiste flow voor de werknemers.

Hybride werken; van visie naar praktijk

Nu is het moment aangebroken om hybride werken binnen uw organisatie te implementeren. Wij kunnen u helpen bij de ontwikkeling van visie tot realisatie en het begeleiden van medewerkers. Stel uw vraag, wij helpen u graag.

Delen:

Meer nieuws

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Vacature - Redacteur Smart WorkPlace

Vacature - Redacteur Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

De wereld waarin we werken en leven verandert razendsnel. Wat is een optimale werkomgeving? En wat gebeurt er met het gebruik ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Terug naar boven