De toekomst van teams (2/3)

4 min

 

De toekomst van teams (2/3)

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het tweede deel, geschreven door Pascalle Albers: Herzie afspraken en maak je team toekomstbestendig.

Na twee jaar thuiswerken zien organisaties hun medewerkers langzaamaan weer terugkeren naar kantoor. Maar niet bij iedereen met evenveel liefde. Sommigen hebben het dagelijkse praatje bij de koffieautomaat gemist en zijn inderdaad blij hun collega’s weer in levenden lijve te zien. Maar anderen hebben online werken juist als prettig ervaren en houden daar nu zoveel mogelijk aan vast. Wat spreek je daar met elkaar over af? Waar baseer je die afspraken op?

Het is opmerkelijk hoe productief veel teams tijdens de coronapandemie zijn gebleven. Iedereen heeft er een weg in gevonden, zij het soms met vallen en opstaan en vaak met extra investeringen en aandacht om mensen te helpen op afstand goed te functioneren. We hebben geproefd van de voordelen van thuiswerken: geen file, geen afleiding en geen small talk. Je werkt makkelijk in meerdere teams en schakelt naadloos van de ene naar de andere digitale meeting. Ook multidisciplinair werken heeft een impuls gekregen.

Online of fysiek?

Nu thuiswerken niet meer verplicht is, zijn teams zich aan het heroriënteren. Het oude normaal is passé, maar hoe organiseren we ons werk dan wel? Hoe combineren we de voordelen van online werken en fysieke ontmoetingen op kantoor? Overal worden nieuwe afspraken gemaakt. Hoe vaak werk je vanuit huis? Wanneer is er fysiek overleg? Veel teams spreken vaste kantoordagen af, zodat je elkaar minstens één of enkele keren per week fysiek tegenkomt.

Ons advies reikt verder. Wij zeggen: kijk ook naar wat op langere termijn nodig is. Denk na over hoe jouw team over twee of vijf jaar functioneert. Ga er maar vanuit dat alle teams multidisciplinair werken. Dat is nu eenmaal de beweging die organisaties in alle sectoren maken. Redeneer dan terug: wat betekent dat voor vandaag? Als je vanuit zo’n perspectief met je team praat over samenwerking, ontstaan er andere gesprekken en gaan andere deuren open.

Hercontractering

De afloop van de coronaperiode biedt een prachtig momentum om zo’n gesprek aan te gaan. Er is immers veel gebeurd, zowel met de wereld, het team als iedereen individueel. Noem het een ‘hercontracteringsmoment’. Je gaat terug naar de basis en je gaat het gesprek aan over inhoud, procedures en interactie. En voor alle duidelijkheid: dat doe je tijdens een fysieke bijeenkomst. Denk na over wat je met elkaar te doen hebt. Nu en in de toekomst. Waarom ben je een team? Pas daarna praat je over interventies en manieren van werken.

Teamprofiel

Als wij een team coachen, beginnen we er vaak mee om vast te stellen wat de kaders zijn waarbinnen je als team werkt. Daarbinnen omschrijf je wie je bent als team. Wat heb je met elkaar te doen? Wat is je profiel? Wat maakt jouw team sterk? Ook kijk je hoe de toekomst er voor jouw team mogelijk uitziet. Hoe verwacht je er over vijf jaar bij te zitten? Welke impact heeft multidisciplinair werken? Daarna gaan we in op de individuele wensen van teamleden. Wat zijn ieders overtuigingen, belangen, waarden en normen? Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing. Als je die kent, werk je makkelijker samen. Tot slot bespreek je tot welke (nieuwe) samenwerkingsafspraken dit alles leidt. Welke afspraken worden opgepoetst en welke herzien?

Dat wat je niet direct ziet en hoort: teamontwikkeling.

Samenwerkingsafspraken in kaart brengen

Een deel van het teamgesprek gaat over het soort werk en de taken die verricht moeten worden. Je spreekt af welke werksoorten je online en fysiek doet. Bilaterale gesprekken gaan doorgaans prima online. Maar als er meer mensen deelnemen, wordt dat lastiger. Zeker als er ingewikkelde onderwerpen ter tafel komen. Als je elkaar van haver tot gort kent, werkt online goed, vooral bij functionele, productgerichte samenwerkingstaken. Maar als je met veel mensen samenwerkt of elkaar niet zo goed kent, is dat lastig. Dan kun je non-verbale signalen, goed voor tachtig procent van de communicatie, simpelweg niet missen.

Met het team is het mogelijk de samenwerkingstaken in kaart te brengen en dan onderbouwd te kiezen wanneer je online werkt en wanneer je fysiek bij elkaar komt. Deze afspraken kunnen trouwens per fase verschillen. Nieuwe teamleden hebben tijdelijk meer fysieke afspraken nodig om een goede werkrelatie op te bouwen. Je kunt ook bij wijze van inhaalslag wat vaker op kantoor komen. Na twee maanden kijk je opnieuw wat het beste werkt.

Prettig werkbare situatie

Het momentum van het einde van de coronaperiode is een kans om dit teamgesprek aan te gaan en expliciet met elkaar te bespreken welke zaken belangrijk zijn. Dan kom je tot een prettig werkbare situatie die iedereen beter laat functioneren en het team versterkt. Als je dat gesprek bovendien in het perspectief van de toekomst plaatst, hebben medewerkers duidelijker voor ogen waar je als team naartoe gaat en waarom die beweging belangrijk is.

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven