Opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen voor circulaire werkplekinrichting

 

Opdrachtgevers en opdrachtnemers bijeen voor circulaire werkplekinrichting

Onze beperkte blik op de wereld sluit soms deling van waardevolle kennis en ervaring uit. ‘Open’ samenwerken leidt tot verrassende inzichten. Zo ook tijdens deze PIANOo-bijeenkomst.

Het ging om de vierde bijeenkomst van het PIANOo-leernetwerk circulaire kantoorinrichting, die op 11 december 2018 in de New World Campus in Den Haag is gehouden. De persoonlijke kennismaking tussen marktpartijen en inkopende partijen levert meer begrip op voor elkaars positie.

Partnership

In die discussies komt ook naar voren dat het aanbod van duurzaam en circulair kantoormeubilair snel toeneemt, maar dat vraag en aanbod elkaar nog niet naadloos vinden. Eén van de rode draden is dat de producenten van kantoormeubilair hopen op meer partnership met overheidsdiensten. Met zo’n partnership wordt de prikkel voor marktpartijen groter om zo duurzaam mogelijk te handelen en écht werk te maken van circulariteit, is de gedachte.

Praktijk weerbarstig

In praktijk blijkt dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan. Zo geeft een inkoper van een provincie aan: "We zien heus wel dat het beter moet en beter kan, maar we moeten het op onze afdeling met steeds minder mensen doen. En dus gooien we steeds meer in 1 pakket, want als je er bijvoorbeeld twee aanbestedingen van maakt, dan is dat gewoon te duur en komen we er niet uit."

Producenten

Ook vanuit de industrie is veel verbetering mogelijk. Inmiddels heeft een groot deel van de Nederlandse kantoormeubelbranche zich middels een convenant achter de principes van de circulaire economie geschaard. Geen overbodige luxe, blijkt in de discussies over ketensamenwerking, want er is nog een wereld te winnen. Bij bijvoorbeeld het refurbishen van meubilair is de (hoge) prijs die wordt gerekend voor reserveonderdelen door de oorspronkelijke fabrikanten een serieuze hindernis. Ook het uitwisselbaar maken van onderdelen kan een belangrijke stap vooruit zijn. Afspraken hierover met de branche zijn zeer welkom.        

Goede tools

Maar gelukkig gaan er ook veel dingen goed. Zo komen er steeds meer tools die helpen om goed geïnformeerde beslissingen te nemen. Een voorbeeld hiervan is het platform INSIDE/INSIDE dat het eenvoudig maakt om de milieu-impact van interieurelementen in kaart te brengen en schaduwkosten gedurende de gehele levensduur te berekenen. 

Lees hier meer over de 'gouden tips' die tijdens de bijeenkomst zijn gegeven. 

Bron: PIANOo
Foto: Humanscale

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven