‘1,5 meter werkomgeving: meer dan een sticker plakken’

 

‘1,5 meter werkomgeving: meer dan een sticker plakken’

Voor succesvol reboarden is meer nodig dan schermen, stickers en desinfectiemiddelen. Dat  betoogt Marcel van Rosmalen, directeur Huisvesting en Vastgoed bij Smart WorkPlace partner AT Osborne in onderstaande blog.

Hoewel we allemaal het thuiswerken ontdekt hebben, blijft ook de behoefte om samen te kunnen werken en collega’s te kunnen ontmoeten. Hiervoor wordt de werkomgeving ingericht op de 1,5 meter samenleving. Inmiddels zijn er talloze producten die hierbij goed van pas komen, zoals stickers, schermen en natuurlijk desinfectiemiddelen. Maar voor een succesvolle implementatie is veel meer nodig dan dat.

De aanpak voor het implementeren van een 1,5 meter inrichting is te verdelen in drie aandachtsvelden, die uiteraard onderling ook raakvlakken hebben:

  1. Ruimtelijk en fysiek (wat zichtbaar is)
  2. Organisatie en communicatie (wat je afspreekt)
  3. ICT (hoe je ondersteunt)

Daarnaast is het nodig de afspraken regelmatig te toetsen en te beoordelen op ‘werkbaarheid’. Hiermee sluiten de maatregelen beter aan op de medewerkers of bezoekers en is het succes op ‘het houden aan’ groter.

Ruimtelijke en fysieke maatregelen

De fysieke maatregelen hebben als doel de ‘veilige’ 1,5 meter gebieden aan te duiden. Natuurlijk is dit maatwerk, maar het is efficient om meteen onderscheid maken in generieke en specifieke ruimtes in je gebouw. Zo is de ‘workload’ beheersbaar. Voor de generieke ruimtes en veel voorkomende situaties in een gebouw maak je een ‘blauwdruk’, die gemakkelijk universeel toe te passen is. Belangrijk is dat er eenheid, duidelijkheid en herkenbaarheid is voor de gebruikers bij de gebruikte aanduidingen en materialen.

Door gebruikers te betrekken bij de voorstellen en proefopstellingen te maken, kun je de gebruikersbeleving vooraf goed testen. Met eenvoudige ‘verkeersregels’ en ‘verkeersborden’ kun je overzichtelijk looproutes (bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer) en voorrangsregels aanduiden. Deze zijn voor iedereen heel herkenbaar. Vergeet niet hierbij ook de buitenruimte te betrekken.

Natuurlijk zijn er ook onoverzichtelijke ruimtes, zoals voorportalen bij toiletten. Hiervoor zijn zeer geavanceerde systemen met aanwezigheidssignalering beschikbaar, maar vaak helpt het ook om gewoon de deur van het voorportaal open te zetten. Dat werkt net zo effectief en is veel goedkoper. Dit geldt overigens voor meer deuren die wellicht ook opengezet kunnen, zodat deze niet aangeraakt hoeven te worden.

Het beschikbaar stellen van voldoende schoonmaakvoorzieningen, met desinfecterende gel, handschoenen en doekjes, maakt dat iedereen zelf, indien gewenst, voor en/of na gebruik de werkplek kan schoonmaken.

Veel van de maatregelen hebben helaas wel invloed op de beschikbare capaciteit. Aangeven wat de maximale capaciteit van een ruimte is, geeft duidelijkheid. Werkplekken die niet gebruikt kunnen of mogen worden, hebben bijvoorbeeld geen stoel of zijn voorzien van een heldere aanduiding dat de plek niet gebruikt kan worden.

Doorgaans zijn liften betrekkelijk klein en niet groot genoeg om binnen de kaders meerdere personen toe te staan. Geef duidelijk aan hoeveel personen gelijk in de lift mogen staan en waar. Zijn er meerdere liften of een lift in combinatie met een trap? Kies dan voor ‘éénrichtingsverkeer’ met een omhoog en omlaag lift, in combinatie met het trappenhuis. De richting van de liften kan op gedurende de dag aangepast worden. Bijvoorbeeld in de ochtend meer capaciteit naar boven en in de middag meer naar beneden. Hetzelfde geldt voor de trappen, waar stijgend verkeer bijvoorbeeld in de ochtend voorrang heeft en dalend verkeer in de avond. Per organisatie en per doelgroep (bijvoorbeeld klanten, medewerkers, bezoekers, patiënten, studenten) kan de acceptatie van de maatregelen en daarmee de doelmatigheid sterk verschillen.

In algemene zin is het belangrijk aanwijzingen te geven die medewerkers niet voor al te grote aanpassingen stelt. Door bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer in te stellen, kan een grote omleiding ontstaan die men minder snel geneigd is te volgen. Stel dan bij versmallingen een voorrangsregel in. Zeker als we weten dat de bezetting vaak minder dan de helft van de ‘oude’ was, dan is dit een goed alternatief. De verkeersdrukte is tenslotte ook lager.

Voorkom dat er obstructie ontstaat, met name in verkeersgebieden en bij de koffievoorziening. Schaal indien nodig op qua faciliteiten. Identificeer de algemene knelpunten in het gebouw en werk van daaruit richting een hoger detailniveau. Niet voor elke organisatie zal het nuttig zijn om dit detailniveau uit te werken voor elke individuele ruimte. Afhankelijk van de situatie kan er al dan niet beroep worden gedaan op het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen in het gebouw. Het is wel aan te raden om mensen hier op verschillende plekken aan te herinneren en te sturen waar nodig.

Organisatorische en communicatiemaatregelen

Naast fysieke maatregelen, blijft het volgen van de aanbevelingen van het RIVM ook een belangrijk aandachtspunt. Dit breng je voor de continuïteit onder bij een functionaris of een team. Van daaruit worden de specifieke spelregels voor jouw organisatie, doelgroep of afdeling gemaakt. Deze functionaris of dit team is ook verantwoordelijk voor passende en eenduidige communicatie naar alle gebruikers.

Ook bij de eenduidige communicatie kun je de medewerkers eenvoudig betrekken. Haal, bijvoorbeeld via een vragenlijst, verbetersuggesties op en voer deze, waar nodig, door. Ook moeten medewerkers weten waar zij met eventuele ‘klachten’ over onveilige situaties of gebeurtenissen naartoe kunnen en wie verantwoordelijk is om dat vervolgens op te pakken. Deze stap heeft als bijkomend voordeel dat de maatregelen beter worden opgevolgd.

Randvoorwaarden

Er moet specifieke aandacht zijn voor het voorraadbeheer van de (niet reguliere) schoonmaak artikelen. Dat kan algauw uit het oog verloren worden. Ook moet met het schoonmaakbedrijf afgestemd worden hoe de schoonmaak in de veranderde situatie wordt uitgevoerd. Met een catering maak je aanvullende afspraken over bijvoorbeeld lunchpakketten, in plaats van zelfbedieningsbuffetten. En de beveiliging wordt erbij betrokken als bijvoorbeeld delen van het gebouw afgesloten worden en of langere openstelling nodig is.

ICT maatregelen

Doordat de capaciteit van het aantal werkplekken en bijvoorbeeld vergaderruimten beperkter is, bieden digitale reserveringssystemen een uitkomst om ‘overbevolking’ tegen te gaan. Ook kan het zijn dat ruimtes anders gebruikt worden, waarvoor de ICT faciliteiten nog aangelegd of aangepast moeten worden. De capaciteit van de systemen moet wel getoetst worden op het veranderende gebruik naar bijvoorbeeld meer video bellen.

Er zijn al vele tools beschikbaar en er zullen er meer komen om het werken op afstand efficiënt te ondersteunen. Maar elkaar ‘life’ zien en ontmoeten is niet weg te denken en noodzakelijk. De realiteit voor de komende maanden zal een mix zijn van beeldbellen en fysiek aanwezig zijn op je werkplek.

Checklist

  • Verantwoordelijkheid beleggen
  • Blauwdruk generieke situaties bedenken
  • Maatwerk oplossingen voor specifieke situaties bedenken
  • Duidelijkheid scheppen in beschikbare – en niet-beschikbare (werk)plekken
  • Herkenbare aanduidingen gebruiken
  • Gebruikers betrekken: 1. Testen proefopstellingen en feedback ophalen. 2. Testen communicatie en feedback ophalen over de duidelijkheid.
  • Verantwoordelijke aanwijzen in organisatie
  • Opzetten heldere communicatie
  • Maatregelen uitrollen over gebouw en organisatie
  • Schoonmaakvoorzieningen aanbrengen
  • Voorraadbeheer schoonmaakartikelen
  • Afstemming schoonmaakbedrijf
  • Afstemming catering
  • Afstemming beveiliging
  • Hoe wordt de bezetting geregeld (bijvoorbeeld met een reserveringssysteem)?
  • Voldoen de ICT faciliteiten?
  • Contactmomenten beperken

Al met al spreken een groot aantal zaken voor zich, maar zoals al eerder benoemd, is een open deur soms zo slecht nog niet. Het is voor iedereen nieuw en daardoor geen dagelijkse kost. Een goede voorbereiding, heldere communicatie en overzicht behouden voorkomt dat dingen snel vergeten worden. Zo maken we samen een nieuwe start.

Delen:

Meer nieuws

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Floran Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

Terug naar boven