Op zoek naar een nieuwe balans

 

Op zoek naar een nieuwe balans

Meer hybride dienstverleningsvormen en contracten en een betere balans tussen privé en werk. Dat voorziet Jan Willem de Bruijn, per 1 januari 2021 de nieuwe CEO bij Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group.

Jan-Willem de Bruijn is inmiddels een kleine twintig jaar werkzaam in het facilitaire veld. Tot 2010 bij ISS Facility Services en vanaf 2010 bij D&B The Facility Group in verschillende functies. Daar neemt hij op 1 januari 2021 als CEO het stokje over van oprichter Bas Hertz. Hij legt uit waarom hij zich al bijna twee decennia graag bezighoudt met het facilitaire: “Ten eerste omdat het echt een mensen-business is en ten tweede omdat je elke dag bezig bent om onderscheidend te zijn in een kantooromgeving waar ander mensen werkzaam zijn.”

De Bruijn vond het aanvankelijk lastig dat facility management vaak ondergeschikt was in organisaties. “Gelukkig heb ik daar wel een beweging in gezien en inmiddels staat het onderwerp aanmerkelijk hoger op de agenda. We zitten aan directietafels en dat was tien jaar geleden echt anders.” Een deel van de verklaring is volgens De Bruijn dat kantooromgevingen bij een merkstrategie moeten passen, zeker ten tijde van een war for talent. “De serviceconcepten die je ontwikkelt, leveren een essentiële bijdrage aan het aantrekken van talent. Je ziet dat ook terug in de pay-off die we als D&B hanteren, het creëren van ‘a great place to be’.”

Coronacrisis als versneller

De coronacrisis heeft volgens De Bruijn voor een extreme versnelling gezorgd op een aantal gebieden. “Zo was aandacht voor aspecten als wellbeing, vitaal en healthy al in gang gezet. Ook zagen we dat de functie van het kantoor aan het veranderen was, van een werkomgeving naar een plek om elkaar te ontmoeten. De afgelopen jaren hebben we al veel kantoren omgevormd naar ontmoeten en sociale hubs. En ook de balans tussen thuiswerken en op kantoor werken en de discussie over welke taken je waar het beste kunt verrichten, was al in gang gezet. Voor al die ontwikkelingen is de coronacrisis echter wel duidelijk en accelerator geweest. Ik verwacht dat we de komende jaren onze privé-werksituatie nog nauwer op elkaar gaan afstemmen en dat daardoor ook zaken als werken in de cloud en videoconferencing een nog hogere vlucht zullen nemen. Samenvattend kun je zeggen dat we bewuster zullen omgaan met de functie van het kantoor en met de vraag waar je het meest prettig en efficiënt kunt werken.”

D&B heeft zowel te maken met medewerkers die op het eigen kantoor werken als met medewerkers die in de kantoren van opdrachtgevers werken. Voor de eerste groep – zo’n 90 medewerkers – kon snel geschakeld worden: “We hebben al bij de eerste lockdown in maart snel kunnen acteren en ons kantoor snel coronaproof gemaakt. Daardoor konden we tegen iedereen zeggen: als je veilig op kantoor wilt werken, kan dat. De tweede groep – 90-95 procent – werkt echter in de kantooromgevingen van opdrachtgevers. Daar zijn we aangewezen op het beleid en de visie op corona van de opdrachtgevers. Voor ons betekent het nauw in contact staan met medewerkers die in die omgeving actief zijn.”

Complexiteit

De complexiteit in coronatijd zit niet alleen in de diversiteit aan opdrachtgevers, maar ook in de diversiteit aan diensten die D&B aanbiedt, legt De Bruijn uit. “Neem ons horeca-concept We Canteen. Daar krijgen we nu rake klappen omdat kantoren vaak nog maar een minimale bezetting hebben. En onze security-tak krijgt te maken met andere taken en verwachtingen dan voorheen. Dat alles zorgt voor een bepaalde dynamiek: we zijn namelijk dagelijks aan het kijken in een open dialoog met onze opdrachtgevers hoe we het beste met onze diensten op de veranderingen kunnen inspelen. Die dynamiek past ook bij D&B, want we zijn altijd een extreem wendbare en flexibele organisatie geweest. En dat helpt enorm in deze situatie. Want we komen er eigenlijk altijd wel uit met de opdrachtgevers, waardoor we ook echt futureproof zijn en blijven. We verlengen momenteel – ondanks corona – contracten met onze opdrachtgevers omdat het vertrouwen wederzijds is. Daarbij gaan we ook naar andere contractvormen zoals flexibele contracten – waarbij op- en afschalen in het contract is opgenomen – of pay per use. Met dat laatste hadden we in 2019 al de eerste pilot gedaan. Nu combineren we het op- en afschalen met pay per use in contracten. Dat kan ook, omdat we als D&B altijd al werkten met trust based partnerships en niet sturen op contracttermijnen. Want uiteindelijk gaat het om de relatie die je opbouwt met je opdrachtgever. We zien dat ook terug in een hoge retentie. We verliezen maar drie procent aan contractwaarde per jaar. Daar komt bij dat we als D&B jaarlijks streven naar double digit groei en die zorgt voor flexibiliteit binnen de hele organisatie. We kunnen namelijk daardoor als een opdrachtgever afschaalt gemakkelijker met mensen schuiven en ze onderbrengen bij een andere opdrachtgever. Of – in goed overleg met de medewerker – iemand inzetten voor andere taken bij dezelfde opdrachtgever.”

Hybride dienstverleningscontracten en contractvormen

Op de middellange termijn wil D&B steeds meer richting hybride dienstverleningscontracten en hybride contractvormen. “We kunnen dat ook doen omdat we het hele integrale pakket aan diensten aanbieden, omdat we vanwege de dagdagelijkse diensten snel op- en af kunnen schalen, omdat we met modulaire contracten werken en omdat we liever over vertrouwen praten dan over contractduur. Daarbij kan een reden voor op- of afschalen zowel financieel als kwalitatief gedreven zijn.”

Volgens De Bruijn gaat de kantooromgeving door corona en de maandenlange ervaring met meer thuiswerken een ander karakter krijgen, minder gericht op werken en meer op ontmoeten. “Het kantoor krijgt meer een sociaal karakter en wordt meer ‘evenement’-gedreven. Daar moeten we op inspelen met onze dienstverlening en met ons bedrijf. Tot nu toe sturen we bij corporate organisaties in single tenant kantoren faciltaire organisaties aan en nemen we bij vastgoed richting assetmanagers het beheer van het kantoor over en staan we in contact met huurders. In de toekomst zullen we ons meer bezig gaan houden met community management en event management, in een vaak meer open omgeving. We krijgen nu ook al de vraag van opdrachtgevers hoe ze de ground floor in het kantoor een andere uitstraling kunnen geven, waarin het sociale karakter veel meer terugkomt.”

En dat heeft mogelijk ook consequenties voor het type medewerkers van D&B. “Als je een kantoor meer gaat runnen als een hotel of evenementenlocatie heb je mensen nodig die verbinding kunnen maken en die aan programmamanagement kunnen doen. Niet voor niets is onze slogan ook ‘a great place to be’ en niet ‘a great place to work’.”

Als De Bruijn probeert tien jaar vooruit te kijken, voorziet hij een wereld waarin privé en werk veel meer in balans zullen zijn en waar mensen bewust de afweging maken waarom ze naar kantoor gaan of waarom ze in een auto stappen. “Ik verwacht dat mensen doelgericht naar kantoor gaan.”

De Bruijn verwacht ook dat online ontmoeten dankzij technieken als virtual reality en augmented reality een totaal ander karakter zal hebben dan nu. “Die technieken gaan elementen aan online ontmoeten toevoegen die we nu missen.” En hij wijst op de invloed van generaties. “De huidige twintigers hebben soms veel minder behoefte om naar kantoor te komen. Bovendien willen ze niet vastzitten aan zaken als een hypotheek, maar geloven ze meer in een deeleconomie. Dat betekent dat organisaties zich ook de vraag gaan stellen of hun kantoor nog wel een onderscheidend vermogen vormt voor deze generatie.”

Delen:

Meer nieuws

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Terug naar boven