Aanpassingsvermogen cruciaal

 

Aanpassingsvermogen cruciaal

Op 24 februari werd in De Monitor de kantoortuin aangewezen als een grote boosdoener bij ziekteverzuim. Experts van Smart WorkPlace geven hierop een reactie. In de vijfde aflevering Ronald Geukema van Tarkett.

Het is al verschillende jaren punt van discussie: de kantoortuin. Het concept is ontstaan met de intentie om de werksfeer minder formeel te maken, samenwerking te stimuleren en de arbeidsverhoudingen te veranderen. Afgelopen tijd was er wederom veel negatief nieuws over kantoortuinen. Een open kantoor zou zorgen voor klachten zoals hoofdpijn, spanningsklachten en zelfs burn-outverschijnselen. Deze conclusie werd door de makers van het tv-programma De Monitor getrokken na een rondvraag onder 90 bedrijfsartsen. Als het gaat om het bereiken van optimale productiviteit, is het 'hoe' al lang het onderwerp van fel debat. En hierbij speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Maar hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers eigenlijk over hun werkplek? En welke zorgen noemen zij zelf? Lees het in dit artikel.

Hoe tevreden zijn Nederlandse medewerkers?

Uit ons recente onafhankelijke onderzoek naar het werkleven blijkt dat Nederlandse kantoorwerkers gemiddeld genomen behoorlijk tevreden zijn met hun huidige werkruimte. Wel gelooft de meerderheid (67%) toch dat hij/zij het productiefst is op kantoor, wat erop wijst dat een speciale werkplek nog altijd wenselijk en noodzakelijk is. Een plek om naartoe te gaan, maar dan wel met aandacht voor ieders individuele wensen.

Wat zijn de grootste zorgen van werknemers?

Medewerkers in Nederland behoren tot de gelukkigste in Europa, maar dankzij ons onderzoek weten we dat er nog veel te doen valt. De factoren gezondheid en welzijn zijn bijzonder belangrijk voor Nederlandse werknemers, evenals in de rest van Europa. Bij het meten van de gezondheid op kantoor zijn er diverse componenten om rekening mee te houden, naast de fysieke en lichamelijke gezondheid van medewerkers. Uit ons onderzoek bleek dat punten van zorg op kantoren geluidsoverlast (28%), slechte kwaliteit van de binnenlucht (24%) en inspiratieloze inrichting (16%) zijn. Factoren als te weinig daglicht, slechte akoestiek en de eeuwige ‘temperatuurdiscussie’ kunnen voor een hoger ziekteverzuim zorgen.

Een aantal goede artikelen die ik kan aanbevelen die dieper ingaan op deze zorgen:

In hoeverre worden kantoortuinen in de praktijk gewaardeerd?

Een aantal van de hierboven genoemde zorgen lijken vooral te spelen in kantoortuinen. In theorie moedigen open kantoren samenwerking aan. In plaats van teams die in silo’s werken, zijn kantoortuinen ontworpen om spontane gesprekken en discussies te ondersteunen. In een recent onderzoek van Ethan S. Bernstein en Stephen Turban van Harvard University is de relatie tussen werken in ruimtes met open lay-outs, samenwerking en productiviteit echter opnieuw in twijfel getrokken.

Ethan S. Bernstein en Stephen Turban stellen in hun onderzoek dat open ruimtes niet noodzakelijkerwijs samenwerking stimuleren. Ten eerste bevorderen overgangen naar kantoortuinen niet ‘open interactie’. Consistent met het fundamentele menselijke verlangen naar privacy, kan het de ‘open communicatie’ juist verminderen, omdat werknemers andere manieren vinden om hun privacy te behouden. Dit suggereert dat werknemers meer geneigd zijn om alternatieve communicatiemethoden te vinden, zoals elkaar e-mailen in plaats van te spreken, en zichzelf op andere manieren af ​​te sluiten, zoals het dragen van een koptelefoon.

Per situatie bekijken wat de meeste optimale ruimte is op kantoor

Uit ons onafhankelijke onderzoek blijkt ook dat niet iedere werknemer de voorkeur geeft aan een open ruimte. Maar liefst 40% van de medewerkers heeft het liefst een eigen kamer. Echter is ook gebleken dat een deel van de werknemers wel de voorkeur geeft aan een open ruimte, namelijk 30%. Ongeacht waar mensen in dit debat staan, lijkt keuze de sleutel te zijn.

Hoewel sommige mensen liever samen werken, en anderen onafhankelijk, is de werkdag uiteindelijk gevuld met een veelheid aan taken die verschillende niveaus van concentratie vereisen – iets dat gedragswetenschapper Anja Jamrozik gelooft dat het werkruimteontwerp moet informeren. In een recent artikel van Fast Company stelt ze: “The two most common types of tasks are focused work and collaborative work, and they need spaces that prioritise and optimise the setting for each.”

Multifunctionele kantoren creëren

Er is al een schat aan designers die een weg banen in het creëren van multifunctionele kantoren, die zich richten op alle werkstijlen en taken. Dit wordt bereikt door het selecteren van veelzijdige meubels – van geluiddichte cabines en privacy stoelen voor zelfstandig werk, tot speciaal ingerichte ruimtes voor groepstaken.

Terwijl het debat tussen open kantoren en productiviteit aanhoudt, is de belangrijkste conclusie die we uit ons onderzoek kunnen trekken dat aanpassingsvermogen cruciaal is. Als organisaties kiezen voor een ‘open plan’, moeten ze ook overwegen om stillere ruimtes aan te bieden of de optie om thuis te werken. Door te investeren in uw personeel, kunnen financiële prestaties stijgen. Immers heeft de tevredenheid van werknemers invloed op de productiviteit en de kwaliteitsoutput en kan het zorgen voor een lager personeelsverloop.

Lees ook: 

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven