Performance management: sturen op input, output en outcome

5 min

 

Performance management: sturen op input, output en outcome

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel te schrijven, ter aanvulling en verdieping.

Performance managment

Performance management betekent letterlijk sturen op prestaties. Wat opvalt in gesprekken en stukken over performance management is dat sommige onderwerpen veel aandacht krijgen, en andere vrijwel buiten beeld blijven. Belangrijke vragen zijn onder meer: welke prestaties, van wie of van wat? Gaat het om functionele prestaties, technische prestaties, financieel-economische prestaties, duurzaamheid, gezondheid, belevingskwaliteit? Bedoelen we de prestaties van de organisatie als geheel, teams en individuele medewerkers, van huisvesting, diensten en middelen, of (ook) de relatie tussen menselijke prestaties en gebouwprestaties? Wat is de aanleiding om te sturen op (betere) prestaties? Wat zijn de drivers to change? Wie heeft er belang bij? Welke interventies leiden tot betere prestaties, en welke interventies verdienen de hoogste prioriteit (qua relevantie en urgentie)? Hoe kunnen we de prestaties het beste meten (kwantitatief en kwalitatief)? Stel dat een organisatie de productiviteit wil verhogen. Meten we dan de productiviteit van de organisatie als geheel, van teams, of van de medewerkers? Drukken we productiviteit uit in termen van omzetverhoging, meer winst, of een hogere gepercipieerde productiviteit in de beleving van de medewerkers? Hoe wegen we een verbetering in prestaties (output) af tegen de investeringen in menskracht, tijd, geld en risico’s om de verbetering te realiseren (input). Valt de output/input verhouding positief uit? Stel de HR afdeling trekt 5% meer medewerkers aan (input) en in de nieuwe situatie stijgt de productiviteit (output) eveneens met 5%. Dan is de output met 5% verbeterd, maar de verhouding tussen output en input per medewerker hetzelfde gebleven.

Een ander belangrijk onderscheid is dat tussen output en outcome. In navolging van de zogenoemde value chain van Michel Porter is de output vooral gerelateerd aan de ondersteunende diensten zoals FM, HRM en IT, en de outcome aan het primaire proces. Stel de afdeling FM heeft als doelstelling om de facilitaire kosten te reduceren. Door beter en slimmer gebruik te maken van de ruimte blijkt inderdaad minder m2 per f.t.e. nodig te zijn en dalen de facilitaire kosten per f.t.e. Een positieve output dus. Maar als de medewerkers de reductie in m2 als minder prettig ervaren en de ruimte als te vol en te druk, waardoor zij minder geconcentreerd kunnen werken, kan dit leiden tot productiviteitsvermindering. Dit is een ongewenste, negatieve output. Omdat de personeelskosten veel hoger zijn dan de facilitaire kosten, is per saldo financieel geen vooruitgang geboekt. De outcome c.q. de impact op de organisatie en bedrijfsdoelstellingen zoals kostenreductie en productiviteitsverbetering kan zelfs negatief uitpakken. Als dit het geval is, dan heeft de maatregel per saldo voor de organisatie geen toegevoegde waarde.

Op basis van het voorgaande pleit ik er voor om bij performance management altijd een helder onderscheid te maken in input, output en outcome, goed na te denken over de vragen waarom en voor wie welke prestaties om een verbeterslag vragen, relevante performance parameters (die elkaar vaak positief of negatief beïnvloeden) in kaart te brengen, deze zo SMART mogelijk te meten en ze zorgvuldig tegen elkaar af te wegen. Het model in figuur 1 kan hier bij helpen.

Performance management: sturen op input, output en outcome

Figuur 1: Sturen op toegevoegde waarde in vier stappen

Value adding management

Dit zogenoemde Value Adding Management model volgt de stappen uit de bekende Plan-Do-Check-Act cyclus: bepaal zorgvuldig welke interventies (het meest) nodig zijn, zorg voor een zorgvuldig implementatieproces, check of de ambities zijn waargemaakt, de doelstellingen zijn gehaald en toegevoegde waarde is geleverd, en doorloop de cyclus zo nodig opnieuw. Mogelijke inputindicatoren zijn bijvoorbeeld de kosten van een interventie (totaal, per m2 of per f.t.e.),en de tijd die nodig is om een interventie voor te bereiden, te implementeren en te evalueren. Mogelijke output indicatoren zijn bijvoorbeeld de energieprestatie (uitgedrukt in een energielabel, BENG, BREEAM of LEED certificering), en gezondheid (afleesbaar aan tevredenheidsscores over gezondheid en welzijn, Well Building Standard scores, klachten, ziekteverzuim). Indicatoren voor de verhouding tussen output/input zijn bijvoorbeeld het energiegebruik per m2 of per medewerker, de omzet per m2 en per f.t.e., en omzet/huisvestingslasten.

Uit de check kan blijken dat de doelstellingen te hoog gegrepen zijn, andere interventies nodig zijn, of het proces om bijstelling vraagt. Underperformance (ten opzichte van de eigen ambities, een benchmark, norm of wettelijk voorschrift) is niet wenselijk. Overperformance    is niet nodig en kan gemakkelijk ten koste gaan van underperformance op andere indicatoren. Het gaat niet om maximaliseren maar om optimaliseren. Sturen op optimale prestaties vraagt om een goede balans tussen verschillende prestatie indicatoren, rekening houdend met de belangen en behoeften van verschillende stakeholders, nu en in de toekomst. Voor een meer uitgebreide toelichting verwijs ik naar de bronnen aan het eind van dit artikel.

Een model dat kan helpen om bij performance management helder onderscheid te maken tussen prestaties van mensen en prestaties van huisvesting is te zien in figuur 2.

Performance management: sturen op input, output en outcome

Figuur 2: Afstemming tussen de huisvestingsstrategie en de organisatiestrategie

Figuur 2 presenteert huisvesting, diensten en middelen als een afgeleide van het primaire proces en een middel tot optimaal presteren van de organisatie. Het linkerdeel volgt de lijn van visie, missie, doelstellingen en (kern)waarden van de organisatie naar sturingsmiddelen om de prestaties van de organisatie te verbeteren. Het rechterdeel volgt dezelfde lijn voor de huisvesting, diensten en middelen. De organisatie beschikt over andere sturingsmiddelen dan de huisvestingsafdeling. Het is belangrijk om de huisvestingsstrategie, de organisatiestrategie en de sturingsmiddelen optimaal op elkaar af te stemmen, zodat de huisvesting zoveel mogelijk toegevoegde waarde genereert voor de organisatie, medewerkers, klanten, en de maatschappij als geheel.

Bronnen

Hoendervanger, J.G., Van der Voordt, T. en Wijnja, J. (2022), Huisvestingsmanagement: van strategie tot exploitatie. Derde herziene druk. Groningen: Noordhoff Uitgevers. ISBN 9789001299217.

Jensen, P.A. and Van der Voordt, T. (eds.) (2016), Facilities Management and Corporate Real Estate Management as Value Drivers: How to Manage and Measure Adding Value. Oxon/New York: Routledge. ISBN 978-1-138-90718-8.

Van der Voordt, T. (2018), Prestatiemeting en benchmarking: belangrijke basis voor smart workplace management. SWP Magazine 2, 74-79.

Delen:
Theo van der Voordt

Theo van der Voordt

Em. Ass. Prof. in Corporate Real Estate Management, TU Delft

Meer nieuws

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

SWP Talks #62 Verduurzaming

SWP Talks #62 Verduurzaming

woensdag 21 mei

Duurzaamheid is een veel besproken onderwerp, maar hoe komen we tot concrete acties? Dat bespreekt Yvette Watson in deze ...

Lees meer

Terug naar boven