Zes tips om meer te halen uit werken op kantoor – Deel II

49 min

 

Zes tips om meer te halen uit werken op kantoor – Deel II

Werken op kantoor is een hot topic, in deze blog geeft Linda Mostert, Adviseur Gedrag en Verandering bij YNNO haar tips om meer uit werken op kantoor te halen. DIt is een vervolg op het eerste deel dat in ons E-zine verscheen.

In deel I heb ik tips gedeeld hoe je aan de hand van de drie psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid méér kunt halen uit het werken op kantoor. Tips om prettig, effectief en productief te functioneren zodat je met een voldaan gevoel aan het einde van de dag weer naar huis gaat. Als gedrags- en veranderkundige bij YNNO zet ik mij samen met mijn collega’s dagelijks in om de wereld van werk beter te maken en daarom ben ik ervan overtuigd dat dit mogelijk is.

In deel II ga ik dieper in op twee van de drie systemische basisprincipes, namelijk uitwisseling en ordening. De tips zijn gebaseerd op mijn eigen projectervaringen en op wetenschappelijke gedragsinzichten, zoals de Self-Determination Theory over psychologische basisbehoeften en motivatie. Maar ook op inzichten over huidige motivatoren in werk waar bijvoorbeeld McKinsey & Company onderzoeken over publiceert, de basisprincipes van systemisch kijken en kennis over het Psychologisch Contract. Wil je hier meer over weten, dan verwijs ik je graag naar bijgevoegde bronnenlijst.

Tip 4: Temper verwachtingen

Teams en organisaties zijn, net als een kudde, een levend systeem. Levende systemen floreren met de juiste ordening, (ver)binding en uitwisseling. In andere woorden: wie (of wat) gaat voor op wie (of wat), wie hoort waarbij en wat wordt er onderling gegeven en ontvangen. Over de (ver)binding heb ik al het een en ander gezegd in deel I en daarom richt ik me nu vooral op de principes uitwisseling en ordening waarbij de uitwisseling tussen organisatie en medewerker in relatie tot kantoorgebruik interessant is én de uitwisseling tussen verschillende collega’s.

Wat we van de uitwisseling tussen de organisatie en medewerker verwachten, buiten wat in ons arbeidscontract staat, is vaak impliciet. Dit betreft de verwachtingen van de medewerker ten aanzien van de organisatie waarvoor hij of zij zich inspant en ook de verplichtingen die gevoeld worden als tegenprestatie. We weten uit onderzoek dat tevredenheid helaas vooral te maken heeft met wat men verwácht te krijgen, in tegenstelling tot wat men daadwerkelijk krijgt. Onze verwachtingen van kantoorwerk zijn hoger geworden. Gekleurd door het thuiswerken waar we het gemak hadden van onze eigen favoriete koffie, de ideale temperatuur, een inrichting van een kamer naar jouw zin en – misschien – hardware van onze keuze. We verwachten meer luxe op kantoor dan thuis (Oldman, 2022). We verwachten ook meer aandacht van de werkgever voor individuele vitaliteit, vanwege negatieve effecten van thuiswerken die we hebben ervaren. Doordat we al onze verhoogde verwachtingen meenemen, is de kans groot dat de werkgever teleurstelt.

Mijn tip voor jou als werknemer: Vergelijk de verwachtingen die je voor en na corona had. Bedenk welk contract jij mentaal hebt met je werkgever, of dit passende en realistische verwachtingen zijn en of je daar beiden aan voldoet.

Mijn tip voor jou als leidinggevende: Bespreek met je medewerkers wat de verwachtingen buiten het arbeidscontract zijn. Schets indien nodig voor je werknemers welke verworven rechten die zij claimen, niet wederzijds overeengekomen zijn en wat er wel overeengekomen is. Een open en gezonde uitwisseling heeft het soms ook nodig om met dingen te stoppen. Interventies op de individuele vitaliteit bijvoorbeeld, helpen opgaven soms niet verder of werken deze zelfs tegen. Denk aan yogaruimtes, fruitmanden en dieetcoaches; daar maken vaak alleen de medewerkers gebruik van die toch al gezond bezig waren.

Tip 5: Kom naar kantoor om de juiste redenen

Organisaties met een vitale organisatiecultuur presteren goed en ontwikkelen zich. Deze cultuur wordt bepaald door de kwaliteit van de uitwisseling tussen collega’s. Uitwisseling gaat over producten die we aan elkaar opleveren en kennisuitwisseling, ook wel de taakcohesie genoemd. Het gaat daarnaast ook over sociale cohesie. Ik verneem veel legitieme zorgen over de uitwisseling op kantoor. Het lukt blijkbaar nog niet om elkaar op de juiste manier fysiek te treffen. Ik hoor regelmatig dat medewerkers pogingen doen om dit op te lossen door naar kantoor te gaan, maar daar ervaren dat het pand half leeg is en dat iedereen solitair zit te werken. Een volgende keer maken ze (om de verkeerde reden) de keuze om toch maar thuis te blijven.

Mijn tip voor jou als werknemer: Bespreek de uitwisseling onderling. De pandemie was voor veel teams een vergrootglas op verbindings- en uitwisselingsproblemen die er voorheen al waren. Begin daarom bij het begin. Ga terug naar wat er op papier staat. Goede functiebeschrijvingen helpen hierbij, haal er de persoonlijke voorkeuren uit. Dit geeft ruimte om de cohesie op taakniveau op orde te brengen. Ga daarna in gesprek over sociale cohesie en persoonlijke behoeften van jou en je collega’s, zodat je daar ook in kunt verbeteren. Stem jullie werkritmes op elkaar af en kom gericht naar kantoor om samen te werken.

Mijn tip voor jou als leidinggevende: Voorkom dat je dit probleem probeert op de lossen door een vast aantal kantoordagen te verplichten. In teams waar de uitwisseling is verstoord, was deze vóór corona ook niet op orde. Help het team om de oorzaken van de verstoorde uitwisseling te zien en aan te pakken. Stem ook jouw eigen werkritme en wenselijke uitwisseling met de collega’s af, want je zal niet de eerste leidinggevende zijn die elke dag wel ergens fysiek bij wordt uitgenodigd.

Tip 6: Laat binnen heldere kaders iedereen eigen keuzes maken

Ik gebruik de afgelopen jaren vaak een foto van de Vecht door Utrecht als metafoor om het belang van heldere kaders uit te leggen. Je ziet de rivier met daaroverheen een brug, een aantal boten die verschillende kanten op varen en één die een scherpe u-bocht maakt. De oevers van de Vecht staan symbool voor de heldere kaders die bepalen welke weg individuen en teams kunnen kiezen om hun werk te doen. Deze worden door de organisatie bepaald en gaan vóór ieders persoonlijke voorkeuren. Dit is de ordening die nodig is om het systeem te laten floreren. Binnen de kaders is het belang van autonomie groot, zodat we gemotiveerd blijven. Dat lazen we in tip 1. Maar autonomie is niets waard, als het te niet wordt benut door het gebrek aan richting.

Mijn tip voor jou als werknemer: Geef aan wat je nodig hebt van de organisatie. Ik denk regelmatig terug aan de tijd dat ik outdoor trainingen begeleidde. Vaak moesten teams oefeningen volbrengen waarin deelnemers geblinddoekt waren en wachtten op instructies van een leidinggevende. De meest succesvolle teams hadden één ding gemeen: de teamleider nam het team mee in wat het eindresultaat moest worden en de teamleden gaven aan wat zij nodig hadden om daaraan bij te dragen. Gaat een teamleider stap voor stap teamleden vertellen wat ze moeten doen, dan gaat het bij het eerste beste obstakel mis. In de huidige tijdsgeest is het van belang dat jouw leidinggevende of jouw team weet, dat zelf aan de bel trekt als jij ergens tegenaan loopt. Dan kunnen ze je verder de vrijheid geven waar je behoefte aan hebt.

Mijn tip voor jou als leidinggevende: Neem je medewerkers op inspirerende wijze mee en bied ruimte voor zingeving en verbeeldingskracht. Als men het einddoel weet, is er weinig management nodig. Dan gebruiken medewerkers hun eigen creativiteit en probleemoplossend vermogen en overbruggen ze de meeste hobbels zelf. Werk je met zelfsturende teams, verdiep je dan in de ordeningsprincipes die bijvoorbeeld bij Buurtzorg voor succes zorgden (Thieke, 2022). Ook in dit soort teams is het nodig dat de organisatie richting geeft en dat jij die, waar nodig, doorvertaalt naar het team.

Tot slot

De conclusie luidt: Ja, het kan zeker anders. We hoeven niet naar kantoor met een gevoel van ‘is dit het nou?’. Er valt iets te halen op plekken waar we fysiek samenwerken. Met de juiste energie en motivatie en een aantal verschuivingen kunnen we onze manier van werken en de rol van het kantoor verbeteren.

Bij YNNO zetten we de mens en het werk centraal. Dat betekent dat wij overtuigd zijn dat de medewerkers de experts zijn. Zij zijn degenen die het beste weten wat hun behoeften zijn. Wel hebben we allemaal af en toe een ander perspectief en educatie nodig om op onze behoeften te reflecteren. Daarnaast ook een omgeving die ontvankelijk is voor dingen die we anders willen gaan doen, zodat je niet met je nieuwe gewoonten in oude processen vastloopt. Middels mijn tips hoop ik dat we samen, stapje voor stapje, de wereld van werk verbeteren.

Wil je meer weten of van gedachten wisselen, neem dan contact met me op!

 

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven